Torsdag - Tjärlknöl

0kommentarer

Ja idag är det redan torsdag! Veckorna rullar på snabbt som vanligt :)! 
 
Eftersom vi hade kött kvar i frysen som vi inte gjort nått med tänkte jag att det kanske skulle vara passande att prova göra en så kallad "tjärlknöl". Enligt det recept jag kört efter skulle man lägga in den frysta köttbiten i en form och köra länge i ugnen på 75grader. Jag la in köttbiten i ugnen igår runt kl20 först på 75grader, men sänkte värmen till ca 50grader innan vi skulle sova. Sen imorse ökade jag värmen igen.
 
Såhär såg köttbiten ut när jag satte in den i ugnen:
 
Jag valde att köra på bogstek så jag hoppas att det blir bra :P...
 
Under tiden som köttet är i ugnen ska man göra en socker och salt-lag med kryddor som man sen ska lägga köttet i efter att det nått den innertemperatur man vill ha. Så såhär ser det ut för tillfället:
 



Enligt receptet skulle man krydda med timjan och enbär, men jag tog lite svartpeppar och lagerblad istället eftersom vi inte hade enbär hemma :P. Köttet ska få lilla i lagen tills lite innan vi lägger oss hade jag tänkt så får vi prova skära upp tunna skivor då. Spännande (återkommer med recension ;-)...). 
 
I övrigt känner jag mig nog lite piggare iaf men är fortfarande förkyld och täppt i näsan (= blir lite andfådd emellanåt :P). Henrik håller sig iaf frisk tur nog. 
 
Ikväll är det Bytt är Bytt och sen Hela Sverige bakar. Ska kolla på alla de programmen hade jag tänkt ;)...
 
Ha en mysig kväll!

Kommentera

Publiceras ej